FIŞA 1 Adverbul (teorie + exerciţii)
DEFINIŢIE:
Adverbul este partea de vorbire neflexibilă care exprimă caracteristica unei acţiuni, stări, însuşiri şi împrejurarea în care are loc o acţiune.
Merge repede. (caracteristica unei acţiuni)
Stă bine. (caracteristica unei stări)
Are o privire destul de ageră. (caracteristica unei însuşiri)
Va veni aici, mâine. împrejurarea în care are loc o acţiune(locul şi timpul acţiunii)
DETERMINĂ:
- Merge repede. verb
- Rana suferindă odinioară e vindecată./ Are o privire puţin ageră. adjectiv
- El se află aparent aproape.adverb
- Hai acum! interjecţie
- Mersul acolo nu mai e valabil.substantiv
- Acela de aici e fratele lui.pronume
- Primul de sus e vecinul său . numeral
CLASIFICARE:
A. După formă
– simple: ieri, azi, aşa, sus iute, puţin ......
- compuse: niciodată,nicicând, odinioară, deasupra,oricum...
B. După înţeles:
- adverbe de loc: acolo,sus, dedesubt, aproape...........
- adverbe de timp: acum, aici, dimineaţa, curând.....
- adverbe de mod: aşa, bine, alene, repede...........
C. După origine:
- prin derivare : târâş, româneşte, finalmente.....
- prin compunere: astă-vară, bineînţeles....
- prin schimbarea valorii gramaticale
Frumos- substantiv, adjectiv, adverb (Frumosul cieşte./ Copilul frumos citeşte./Citeşte frumos.)
Primăvara- substantiv , adverb (Primăvara e anotimpul meu preferat./ Merg primăvara la munte.)
FUNCŢII SINTACTICE:
1. A mers până afară. (complement circumstanţial de loc)
2. Mănâncă încet. (complement circumstanţial de mod)
3. Mâine merg la munte. (complement circumstanţial de timp)
4. E bine de voi! (nume predicativ)
5. Casa de acolo e a noastră.(atribut adverbial)
EXERCIŢII
1. Completează definiţia după ce analizezi exemplele de mai jos:
Adverbul este parte de vorbire ……………………......care exprimă caracteristica unei acţiuni, ..............., .................,şi împrejurarea în care are loc o....................... .
Merge repede. (caracteristica unei acţiuni)
Stă bine. (caracteristica unei stări)
Are o privire destul de ageră. (caracteristica unei însuşiri)
Va veni aici, mâine. împrejurarea în care are loc o acţiune(locul şi timpul acţiunii)
2. Grupează adverbele acolo, acum, aşa, aici, altfel, nicicând, deasupra, îndată, oricum , în tabelul de mai jos:
adverbe de loc |
adverbe de timp |
Adverbe de mod |
simple |
compuse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Precizează valoarea morfologică a cuvântului frumos din enunţurile:
Frumosul cieşte. .................................
Copilul frumos citeşte..........................................
Citeşte frumos.....................................................
4. Construieşte propoziţii în care cuvântul primăvara să fie, pe rând,substantiv............................................................................................ şi adverb:..............................................................................................................
5. Uneşte cuvintele din coloana A, cu sufixele corespunzătoare din colana B, formând astfel , prin derivare, adverbe:
A a târî B –eşte
Prieten - iş
Piept - âş
Actual -mente
6. Identifică adverbele din enunţurile date şi completează tabelul de mai jos după exemplul dat:
ENUNŢUL |
ADVERBUL |
FELUL |
DETERMINĂ |
FUNCŢIA |
Câinele latră arţăgos. |
arţăgos |
adverb de mod |
Un verb(latră) |
Complement circumstanţial de mod |
Merge repede. |
|
|
|
|
Rana suferindă odinioară e vindecată. |
|
|
|
|
El se află aparent aproape. |
|
|
|
|
Hai acum! |
|
|
|
|
Mersul acolo nu mai e valabil |
|
|
|
|
Acela de aici e fratele lui. |
|
|
|
|
Primul de sus e vecinul său . |
|
|
|
|
7.Analizaţi morfologic şi sintactic adverbele din enunţurile de mai jos:
a. A mers până afară.
b. Mănâncă încet.
c. Mâine merg la munte.
d. E bine de voi!
e. Casa de acolo e a noastră.
8. Treceţi adverbul repede din enunţul Aleargă repede la toate gradele de comparaţie învăţate la adjectiv:Pozitiv...............
Comparativ de superioritate..............................; de egalitate.........................de inferioritate................................
Superlativ -relativ de superioritate..............................; de inferioritate...........................
- absolut..................................