FIŞA 16

26.01.2014 08:50

Fişă de lucru

 

1.      Precizeaza felurile pronumelor si adj. pron. din urmatoarele exemple, cazurile si fct. sintactice:

a.       Abia ti-ai intins mana si sare ivarul de la usa!

b.      Ca o vrea… spre a se-ntelege in sfarsit pe sine insusi

c.       Cine vrea sa ne-nteleaga

Ce-i cu viata noastra-ntreaga…

d.      Si orice vis…eu singur l-am infrant…

e.       A lor nume trecatoare le inseamna pe raboj.

f.       Cand nu se-ascundea nimica, desi tot era ascuns…

g.      Ce sunt? Un suflet moale…

h.      Acest noian gandirea-mi in sama altor lese-l…

 

2.      Construieste enunturi pentru urmatoarele situatii:

a.       pronume personal, caz Ac., forma acc.

b.      Pronume reflexive, caz Ac., forma acc.

c.       Pronume posesiv, caz N.

d.      Adj. pron. demonstrastiv de departare

e.       Pronume negativ, caz D.

 

3.      Completeaza spatiile libere cu adjectivele pronominale de intarire potrivite:

a.       ……… imparatul s-a mirat auzins acestea.

b.      ……… N-am avut ce va reprosa nici voua (fem.) ………

c.       Tu ………, fata mea, vei reusi!

d.      Le-ai dat lor (fem.) ……… cartile imprumutate.

e.       Noi (masc.) ……… am preluat inventarul.

 

4.      Completeaza punctele de suspensie cu formele de genitiv ale pronumelui relativ, care se impun in urmatoarele contexte:

a.       O femeie ……….bani fusesera furati a depu o plangere.

b.      Taranii ……… unelte se pierdusera au primit un ajutor banesc.

c.       Bradul ……… cetina se uscase urma sa fie taiat.

d.      Trandafirii ……… miresma ne imbata pe toti erau rosii.

e.       Fata ……… premiu ii uimise pe toti avea doar 10 ani.

 

5.      Analizează numeralele din următoarele exemple ( felul numeralului, valoarea morf., fct. sint., cazul):

a.       Le-a dat celor douăzeci de câştigatori câte un premiu în cărţi.

b.      El este al treilea din clasa la matematică.

c.       O doime dintre candidate a fost respinsă.

d.      Câştigul intreit l-a învestit în afacere.

e.       A fost de doua ori mai convingator decât data trecută.

f.       Cateşipatru, copiii alergau spre scoală.

 

6. Construieşte exemple pentru urmatoarele situaţii:

            Cinci – numeral cu valoare substantivală, caz Ac.

-          numeral cu valoare adjectivala, caz G.

a cincea – numeral cu valoare substantivala, caz G.

              - numeral cu valoare adjectivala , caz G.

cincime – numeral cu valoare substantivala, caz G.

 

7.      Formează de la numeralul cardinal propriu-zis TREI urmatoarele tipuri de numerale:

a.       ordinal

b.      colectiv

c.       fractţonar

d.      multiplicative

e.       distributive

f.       adverbial.

 

8.      Creează enunţuri pentru a exemplifica următoarele situaţii morfo-sintactice:

a.       complement direct expr., prin numeral cardinal cu val. substantivală

b.      complement indirect expr., prin numeral colectiv cu val. subst., in D.

c.       nume predicativ, expr. prin numeral ordinal cu val. subst., in Ac.

d.      Compl. circ. de mod, expr. prin numeral adverbial.

 

9.      Alege, prin încercuire, forma corectă a numeralelor de mai jos;

Şase / şease

Patrusprezece / paisprezece / paispe

Şaptisprezece / şaptesprezece

Optsprezece / optusprezece / optisprezece

Amândorora / amândurora

Sasesprezece / saisprezece

Omie / o mie

Treizecisidoi / treizeci si doi

Cincizeci si cinci / cinzeci si cinci.