Blog

VALORI STILISTICE ALE TIMPURILOR VERBALE

11.01.2014 05:48

 

  TIMPURILE INDICATIVULUI

 

1. Prezent

 

Exprima o actiune simultana cu momentul vorbirii

Valori:

 

a)prezentul istoric sau dramatic- utilizat mai ales in naratiuni sau in descrieri pentru redarea mai sugestiva a faptelor :

 

      ex : « Strabunii dorm, apele curg, rasare luna si apune. (N.Stanescu)

 

b)prezent cu valoare de viitor – intrebuintare foarte frecventa, introduce in mesaj un grad mai ridicat de certitudine

 

      ex : Maine plec la mare.

 

c)prezent iterativ (iterativ = care se repeta) – exprima repetarea unei actiuni la intervale regulate

 

      ex : Vine  zilnic pe la noi.

 

d)prezent gnomic (etern) – arata adevaruri permanente sau fenomene vesnice         ex :    ex. Apa trece, pietrele raman .

 

 

 

            Luna se roteste in jurul pamantului, iar acesta in jurul soarelui.

 

e) prezent cu valoare de imperativ

 

ex. Spui ce mai ai de spus si pleci!

 

 

2. Imperfectul

 

·       Exprima o actiune petrecuta in trecut, neterminata in momentul la care se refera vorbirea.

 

ex : Venea o moara pe Siret.

 

-Este specific naratiunii, este un timp al evocarii

 

      Valori :

 

·       Imperfect narativ sau descriptiv Pe atunci priveam norii ore in sir.

 

·       Imperfectul amintirii : « Ii faceam semn lui Savoiu, care stia despre  ce-i vorba. Ma faceau totdeauna sa ma intreb : unde era Ionel de altadata ? »

 

·       Imperfectul modestiei : ex : Vroiam sa te rog ceva.

 

·       Imperfectul ludic- In limbajul copiilor, instituie o stare de ambivalenta  intre real si ireal : ex : Eu eram mama si tu erai fetita.

 

·       Imperfect cu valoare iterativa : ex : Cand eram mici, mama ne spunea povesti.

 

·       Imperfect durativ : ex : Cand am intrat, am vazut ca tu citeai.

 

Imperfect cu valoare de conditional perfect

Ex. Daca taceai, filosof ramaneai.

 

 

3.Perfectul simplu

 

·       Exprima o actiune petrecuta si incheiata in trecut.

 

·       In limba literara se foloseste ca timp al naratiunii (numai la persoana a III-a) :

 

         ex : « Fata isi sufleca manecile, calca lut si lipi cuptiorul, il bumui si-l    griji. »(I.Creanga)

 

·       Este un timp al fictiunii, fara legatura directa cu planul comunicarii reale

 

Valori

 

Poate exprima ironia ex. Ca bine mai zisesi!

Poate exprima reprosul   ex. Venisi si tu, in sfarsit!

 

4.Perfectul compus

 

·       Exprima o actiune trecuta si terminata, fara a preciza momentul incheierii ei, fata de prezent

 

            Valori

 

·       Valoare de prezent – la inceputul sau la sfarsitul unui dialog, situeaza actiunea verbului in prezentul comunicarii

 

                  Ex : V-am salutat si am plecat.

 

·       Valoare de viitor : ex : Daca reusesc sa te ajut, stiu apoi ca te-am facut om.

 

·       Forma inversata are valoare afectiva : ex: Biruit-au gandul. ( in cronica istorica)sau este uneori marca a oralitatii ex. Alege-ti una din doua, caci altfel dai cinstea pe rusine…! auzitu-m-ai? Ion Creanga

 

5.Mai mult ca perfectul

 

Este un timp de relatie care exprima o actiune trecuta, incheiata inaintea altei actiuni trecute.

               Ex: Caii o tulira la fuga de unde scapasera.

 

6.Viitor

 

Exprima o actiune ce se va petrece dupa momentul vorbirii. Valori :

Viitorul popular are uneori o nuanta de nesiguranta : ex: Om face daca om putea / Am sa scriu o scrisoare.

Viitor in trecut (folosit in evocari) : ex: Peste doi ani avea sa plece.

Viitor inversat – are valoare afectiva : ex: « Langa salcam sta-vom noi toata noaptea. »

Viitorul cu valoare de  imperativ

Ex.Decizia va fi dusa la indeplinire.

 

·       Viitor cu valoare de  prezumtiv

 

Ex. Asa o fi, n-o fi asa…

 

·       Viitor cu valoare de optativ

 

              Ex.Am sa va rog sa fiti mai atent.

 

 

7.     Viitor anterior – exprima o actiune care se va petrece

 

-        este un timp folosit rar si livresc, dar formele populare(oi fi spus, ati fi spus), omonime cu prezumtivul, sunt marci ale oralitatii.

 

 

TIMPURILE CONJUNCTIVULUI

 

  a) Prezentul conjunctiv exprima:

 

nesiguranta, dorinta  ex. Sa sarim in luntrea mica… Mihai Eminescu

 o actiune viitoare    ex. Sa raspund  sau sa nu raspund.)

actiune situata imprecis in timp ex. Eu sa muncesc, iar tu sa stai ?

 poate avea si valoare de imperativ ex. Sa asculti sfatul meu!

 

b)Perfectul conjunctiv exprima:

 

·       concesia, indoiala ex. N-ar fi scos o vorba, sa-l fi picat cu ceara!

 

·        conditia in trecut ex. O ora sa fi fost amici…

VALORI STILISTICE MODURI VERBALE

11.01.2014 05:39

Valori stilistice/ Expresive  ale modurilor verbale

 

Exprimând atitudinea emiţătorului faţă de acţiunea, procesul sau starea enunţate, modurilor verbale angajează eul rostitor în discursul epic, liric sau dramatic. Resursele de expresivitate artistică ale acestei categorii grama­ticale specifice verbului sunt actualizate prin marcarea modului în care emiţătorul (naratorul, eul liric, personajul epic sau dramatic) se raportează la obiectul enun­ţării, felul în care le percepe şi ipostaza lui - implicată, subiectivă sau nonparticipativă, obiectivă - faţă de evenimentele, situaţiile, ori stările comunica­te prin discurs.

 

VALORI EXPRESIVE

EXEMPLE

 

MODUL INDICATIV imprimă un carac­ter obiectiv acţiunilor, proceselor, stărilor pe care le exprimă.

 

ü  Ca mod al enunţării unor fapte considera­te reale şi a unor stări apreciate ca sigure, indicativul apare în limbajul comun ca un mod neutru din punct de vedere stilis­tic.

ü  În textul literar, capacitatea de a expri­ma certitudinea locutorului (narator, personaje/ eul  liric),  în  raport cu obiectul enunţării,  conferă referentului  aparenţa unei realităţi validate în universul ficţional.

ü  Datorită timpurilor  - mai multe decât la celelalte moduri - permi­te instituirea unor raporturi diverse între evenimentele istorisite (cronologie - an­terioritate, simultaneitate, ulterioritate - sau acronie), între timpul narat şi timpul narării, între momente evocate şi prezen­tul liric.

ü  Valorile   expresive   ale   indicativului sunt diferenţiate în funcţie de forma tem­porală a verbului, fiecare dintre cele şapte timpuri ale indicativului având propriile valenţe stilistice (prezentul, imperfectul, perfectul   simplu,   perfectul   compus   şi mai-mult-ca-perfectul, viitorul simplu şi viitorul anterior).

 

 

 

 

Exploziile se succed organizat. Unele le aud la câţiva paşi, altele în mine. [...] A fost destul să apa­ră nemţii... focul a două baterii. Şi totuşi acum soarele era sus, prie­tenii mă aşteptau...

(C. Petrescu)

 

M-ai lovit destul pân-acum. [...] Seară de seară, secundă de secun­dă, de ani şi ani de zile. M-ai fă­râmiţat, m-ai jupuit, m-ai distrus. Ai făcut din mine o fantomă, o fantoşă, m-ai umilit. Ăsta-i_per-sonaj?

(M. Vişniec)

 

Ţi-e lumea toată acoperământ. O mierlă scoate soarele din apă; facerea lumii poate să înceapă, a înflorit un vişin pe pământ. Nu spune-am fost, nici că voi fi, ci sunt!

(H. Bădescu)

 

MODUL IMPERATIV instituie o relaţie de comunicare directă exprimând dorinţa sau voinţa emiţătorului de a determina o acţiune ori de a o împiedica.

ü  Valoarea stilistică a imperativului rezidă în capacitatea de exprimare a unor atitu­dini şi trăiri subiective, printr-un dublu sistem de semnale: verbale şi paraverbale (accentele afective, pauzele expresive, in­tonaţia specifică ordinului, ameninţării, îndemnului, rugăminţii, concesiei, ironiei etc.)

ü  Ca  marcă   textuală   a  stilului  direct, imperativul are rol de „teatralizare" şi, în acelaşi timp, rol de dinamizare a discur­sului personajelor („imperativul dramatic şi    narativ");    alături    de   substantive­le/ adjectivele în vocativ reprezintă un in­dice   al   oralităţii   stilului;   în   limbajul popular, poate apărea fără referire la o persoană anume=valoare generică;

ü  Prezenţa   imperativului   în   textul   liric semnalizează discursul dialogic sau mo­nologul adresat (care poate lua forma in­vocaţiei retorice).

— Destul! strigă Lăpuşneanul, nu te mai boci ca o muiere! fii român verde.[...] Haide! luati-l de-l daţi norodului şi-i spuneţi că acest fel  plăteşte Alexandru-vodă celor ce  pradă ţara.

(C. Negruzzi)

 

 Stihuri, zburaţi acum din mâna mea

 Şi şchiopătaţi în aerul cu floare,

(T. Arghezi)

... daţi-mi voie: ori să se revizu-i iască,   primesc!   Dar   să   nu   se ! schimbe nimica; ori să nu se revi­zuiască, primesc! dar atunci să se j schimbe pe ici pe colo...                |

(I.L. Caragiale)

 

MODUL CONJUNCTIV exprimă poten­ţialitatea unei acţiune realizabile, posibile, probabile sau atitudinea emiţătorului faţă de acţiunea, starea, trăirea enunţate: incerti­tudinea, ezitarea, aproximaţia, deliberaţia, dorinţa, protestul, indignarea etc.

ü  exprimă stări afective (atitudini şi trăiri subiective).

ü  În discursul naratorului, al personajelor (discurs direct, indirect/ indirect liber), ori al eului liric, conjunctivul poate avea ro­lul de a institui un nivel al acţiunilor, al trăirilor interioare, al stărilor ipotetice, al­ternative ori anticipative(=indicativ viitor);

ü  presupune dependenţa acţiunii enunţa­te de o altă acţiune sau de o stare, de o dorinţă.

ü  substituire a imperativului cu rol de ac­centuare a subiectivităţii;

ü  în cazul special al verbelor la persoana a III-a a conjunc­tivului (când poate apărea fără morfemul „să"), rolul stilistic este de completare a paradigmei imperativului - care nu are decât persoana a II-a.

ü  în textul liric epre­zintă, deseori, o marcă textuală a unui plan al imaginarului= trecerea de la dimensiunea rea­lă la cea ideală.

[…]şi de lopeţi de bărci, izbit, să mor,

(N. Stănescu)

 

Unde să merg de-acum?

Pe cine să mai aştept?

(I. Pillat)

 

MODUL CONDIŢIONAL – OPTATIV dezvoltă, prin aceeaşi paradigmă verbală, două valori modale: exprimarea unei acţi­uni dependente de o condiţie (explicită sau implicită) şi exprimarea unei acţiuni reali­zabile/irealizabile, prezentate ca opţiune asumată; la timpul perfect acţiunea este ireală.

ü  exprimarea eventualităţii, a posibilităţii, a unor ipote­ze/ scenarii posibile sau imposibile, a unor acţiuni presupuse, realizabile sau nereali­zate

ü  de ambiguitatea conotaţiilor subiective - de la incertitudine la aserţiu­ne fermă, de la dorinţă concretă la aspira­ţie vagă etc.

ü  optativul care preia funcţia indicativului= ca „opta­tiv al modestiei, al politeţii" (D. Irimia), când „nu exprimă nici condiţia, nici dorin­ţa, ci arată că acţiunea verbului este posi­bilă, realizabilă" (E. Câmpeanu).

ü  substituire a modului conjunctiv în enunţuri interogative sau exclamative; = accentuare a unei tonalităţi subiective - uimirea,  indignarea sau ameninţarea vehementă         specifică blestemului/  imprecaţiei;   în   asemenea   enunţuri, apare frecvent forma inversată=am­plifică;

ü  în textul liric=mai rar, având mai ales rolul de a exprima o situaţie ipotetică, o experienţă lirică imaginată.

 

 

De pildă, as fi putut spune nu…

(M. Vişniec)

 

 

 

 

 

N-ai lăuda de n-ai ştii să blestemi,

Surâd numai acei care suspină,

 

Azi n-ai iubi de n-ar fi fost să gemi,

De n-ai fi plâns, n-ai duce-n ochi lumină.

(Radu Gyr)

 

Din contra, doamnă, aş dori, te-aş ruga să fii bună a-mi acorda o prelungire de termen.

(I.L. Caragiale)

 

 

 

Usca-s-ar izvoarele toate şi ma­rea,

Şi stinge-s-ar soarele ca lumânarea.

(T. Arghezi)

 

MODUL INFINITIV este o "formă verbală" „cu trăsături duble, de tip verbal şi nomi­nal", verbele la infinitiv numesc în chip general, abstract acţiunea, procesul sau starea.

ü  cu valoare senten­ţioasă =   indice   al registrului gnomic,

ü  valoarea livrescă (obţinută prin substituirea con­junctivului, după o construcţie imperso­nală sau după verbul  „a putea")  =specifică registrului stilistic cult;

ü  conser­varea valorii verbale a infinitivului lung=registrul stilistic arhaic sau registrul popular (în care se utilizează şi în  formele   inversate   ale   viitorului/ale condiţionalului)

ü  asocierea valorii im­perative - care  conferă un ton imperso­nal=marchează stilul oficial;

ü  for­ma de perfect a infinitivului(Foarte rar folosită în limba actuală,) îndeplineşte funcţia stilistică de marcă a narativităţii prin instituirea unei succesiuni temporale.

ü  Infinitivul lung, chiar dacă este substan­tivizat în limba română, păstrează urme semantice ale acţiunii, numind rezultatul acesteia; apare frecvent în titlurile poeziilor.

 

 

 

 

Războiul dădu lui Felix, peste câţiva ani, prilejul de a se afirma încă de tânăr.

(G. Călinescu)

Căci ei se nasc spre a muri ! Şi mor spre a se naşte

(M. Eminescu)

 

Şi-am cântat din coasta mea

din vertebra ca o stea,

de-a-ncălecare pe-o şa,

pe o şa de cal măiastru,

foaie verde de albastru.

(N. Stănescu)

 

 

 

 

 

 

Ştefan-Vodă a început a-i batere până ce i-au trecut de Dunăre.

(I. Neculce)            

Îmi era a scăpare de dânsul.      

(I. Creangă)

MODUL GERUNZIU este singurul mod nepersonal care conservă conţinutul dina­mic specific verbului, surprinzând o acţiune în desfăşurare, un proces, o stare durativă; înscrierea acestora într-o temporalitate fără referire la momentul enunţării permite ex­primarea oricărei durate - prezente, trecute ori viitoare -, în funcţie de context.

ü  capacitatea de a crea imagini dinamice;

ü  determină circum­stanţele  acţiunii   exprimate  prin  verbul regent sau îi adaugă acestuia o altă acţiune într-un ritm alert;

ü  antepus regentului, el poate avea o funcţionalitate polivalentă, exprimând, în acelaşi timp temporalitatea şi cauzalitatea=ambiguita­te stilistică.

ü  rolul de a atribui substantivului o însuşire  dinamică, având (de cele mai multe ori)  funcţia stilistică de epitet; această funcţie este accentuată frecvent prin valoarea adjectivală a gerunziului = rol de semnalizare a registrului stilistic cult;

ü  la nivel fonetic - prin sonoritatea specifică a terminaţiei care susţine deseori valoarea onomatopeică a verbului;

ü  la nivelul sintaxei poeti­ce, dacă o suită de gerunzii sunt situate la sfârşitul  versurilor, generând  monorima (frecventă în poeziile populare);

ü  structura unui grup verbal (cum este prezumtivul prezent) prin care se accentuează caracterul durativ al acţiunii sau al stării+ se reliefează percepţia subiectivă(= acţiune ipotetică, probabilă, incertă, presupusă, bănuită, dorită).

 

 

 

 

 

 

 

Dar Moromete parcă nici nu au­zea [...], conducând mai de-parte torentele de apă, facându-le loc cu sapa şi continuând liniştit şi neturburat să vorbească...

(M. Preda)

Ca şi cum ai vedea munţii plân­gând,

ca şi cum ai ceti în deserturi un gând,

ca şi cum ai fi mort şi totuşi aler­gând,

ca şi cum ieri ar fi în curând,

astfel stau palid şi trist fumegând.

                     (N. Stănescu)

 

Ruxandra ieşi tremurândă şi galbănă şi, răzemându-se de pare-te: „Voi să daţi seamă înaintea lui Dumnezeu”, zise suspinând.

(C. Negruzzi)

 

Măicuţă bătrână

Cu brâul de lână,

Din ochi lăcrimând, 

Pe câmpi alergând,

Pe toţi întrebând

Şi la toţi zicând

(Mioriţa)

 

 

Şi poate şi acum a mai fi trăind, dacă n-a fi murit.

(I. Creangă)

MODUL PARTICIPIU prezintă o acţiu­nea încheiată sau rezultatul acesteia impli­când o valoare temporală trecută, cu efecte care persistă sau au încetat în momentului | enunţării; având un „comportament dublu: verbal şi adjectival" (Dicţionar de ştiinţe ale limbii), participiul  cumulează funcţii stilistice specifice celor două clase morfologice.

ü  conservă   particularităţile   verbului   (ca element formativ pentru diateza pasivă,     pentru perfectul conjunctivului, al condiţionalului sau al infinitivului, pentru indi­cativ - perfectul  compus  sau  viitorul anterior) este actualizată prin tipare sin­tactice care se abat de la normele limbii standard:   inversiuni   topice,   recurenţă, dislocare sintactică.

ü  participiul cu valoare adjectivală  = figuri semantice (epi­tet, metaforă, metonimie etc);

ü  adjectivul participial poate primi determinanţi cir­cumstanţiali specifici verbului sau poate avea grade de comparaţie specifice adjec­tivelor, ceea ce îi conferă valenţe stilisti­ce multiple.

ü  Participiul substantivizat (prin articula­re), cu formă afirmativă sau negativă, are rol în diversificarea/îmbogăţirea lexicului şi în structurarea unor figuri  stilistice specifice substantivului.

Iertat să fie cel ce la mânie ;

Mi-a împlântat cuţitul pân-la os,

Dar neuitat şi neiertat să fie

Cel care-a râs de gându-mi bătă­ios.

                                   (N. Labiş)

 

Casa lui moş Costache era leproasă, înnegrită. Poarta era ţinută cu un lanţ, şi curtea toată năpădită de i scaieţi.

 

                           (G. Călinescu)

 

Umanitatea înfometată, iradiată, atomizată,

e prea ocupată.

(M. Ursachi)

 

Confuz, înnebunit, dezagregat, i Stamate abia putu să apară cu i căruciorul prin canal...

                                       

(Urmuz)

 

Rotit de două ori la mărul-soare, în minutare-aprins - şi încrestat.

(I. Barbu)

 

Dacă ochilor tăi le-ar plăcea

Nevăzutul şi neştiutul...

                              (T. Arghezi)

 

MODUL SUPIN exprimă în chip general, abstract, acţiunea, procesul sau starea văzu­te ca potenţialitate; având o formă verbală invariabilă precedată de un morfem-prepoziţie care poate crea legături sintac­tice atât într-un grup verbal, cât şi într-o structură nominală - supinul are valenţe combinatorii multiple şi implicit, funcţii stilistice diverse.

ü  supinul care îşi menţine statutul verbal este, mai ales, cea de epitet (al verbului ori al substantivului regent);

ü  supinul   adverbializat   îndeplineşte, frecvent, funcţia stilistică de epitet;

ü  are şi valoare metaforică; 

ü  supinul substantivizat  acti­vează, preponderent, funcţia metonimică;

ü  echivalenţă cu imperativul; ca şi infi­nitivul, supinul prin care se exprimă o so­licitare imperativă, un ordin, un îndemn, conferă enunţului un ton impersonal, de­venind un indice textual al stilului oficial,

ü  în textul literar, poate supramarca inserţi­ile nonartistice, „decupajele" cu valoare documentară menite să amplifice „efectul de real”.          

Iar Manea ofta

Şi se apuca

Zidul de zidit

Visul de-mplinit.

(Mănăstirea Argeşului)

 

Aerul miroase a umed, a sfârşit de iarnă                                                          

(G. Adameşteanu)

 

Era o gospodărie boemă, cu prie­teni tineri, cu sărbători mici im­provizate, pline de veselie şi de neprevăzut.

(C. Petrescu)

 

 

FIŞA 9

11.01.2014 05:28

                                         

 Subiectul I  (42 de puncte)

     Citeşte cu atenţie textul de mai jos :

   Vino-n codru la izvorul

    Care tremură pe prund,

    Unde prispa cea de brazde

    Crengi plecate o ascund.

                    

    Şi în braţele-mi întinse          

    Să alergi, pe piept să-mi cazi,

    Să-ţi desprind din creştet vălul,

    Să-l ridic de pe obraz.

 

     Pe genunchii mei şedea-vei,

10 Vom fi singuri-singurei,

     Iar în păr înfiorate

     Or să-ţi cadă flori de tei.

     Fruntea albă-n părul galben

     Pe-al meu braţ încet s-o culci

    Lăsând pradă gurii mele

     Ale tale buze dulci.

 

     Vom visa un vis ferice,

     Îngâna-ne-vor c-un cânt

     Singuratice izvoare,

   Blânda batere de vânt;

 

     Adormit de armonia

     Codrului bătut de gânduri,

     Flori de tei deasupra noastră

     Or să cadă rânduri-rânduri.

              (Mihai Eminescu, Dorinţa)

 

             

     A. Scrie, pe foaia de teză, răspunsul la fiecare din cerinţele de mai jos :

1. Transcrie, din text, un cuvânt derivat, un compus şi unul format prin conversiune.  6 puncte

2. Explică rolul cratimei în structura : „albă-n”                                                              6 puncte

3. Transcrie din text două figuri de stil diferite. Numeşte-le.                                         6 puncte

4. Transcrie un vers în care se pot identifica mărci ale eului liric .                                6 puncte

5. Explică, în minimum 5 rânduri, semnificaţia titlului poeziei .                                   6 puncte

    

     B. (12 puncte)

     Argumentează, într-o compunere de 10-15 rânduri, că poezia „Dorinţa” de Mihai Eminescu aparţine genului liric. În compunerea ta trebuie:

-          să precizezi şi să ilustrezi două dintre caracteristicile genului liric identificate în text; (4 puncte)

-          să explici semnificaţia a două mijloace/procedee artistice folosite în conturarea ideii poetice; (4 puncte)

-          să ai o structură adecvată tipului de text şi cerinţei formulate; (2 puncte)

-          să respecţi limita minimă de spaţiu indicată; (2 puncte)

 

Subiectul al II-lea  (36 de puncte)           

Citeşte cu atenţie textul următor:

            Roverul Curiosity a detectat un element organic simplu - carbon - în solul planetei Marte, însă cercetătorii de la NASA nu au aflat deocamdată dacă acele molecule provin într-adevăr de pe planeta roşie, unde niciun element organic complex, esenţial pentru viaţa microbiană, nu a fost încă descoperit.

            ,,Una dintre substanţele pe care instrumentul SAM (Sample Analysis on Mars) le-a testat este un compus organic pe bază de carbon, care ar putea fi unul dintre ingredientele vieţii”, a declarat Paul Mahaffy, de la Centrul Goddard al NASA. Acest cercetător implicat în misiunea spaţială Curiosity a făcut aceste dezvăluiri în cadrul conferinţei anuale organizate de American Geophysical Union la San Francisco.

            Totuşi, a adăugat el, ,,în acest stadiu, nu avem nicio confirmare a materialelor organice pe Marte”. ,,Vom continua să cercetăm zone mai diverse din craterul Gale”, unde roverul Curiosity a coborât pe Marte, pe 6 august, a adăugat savantul american.

            Analizele eşantioanelor de nisip marţian, efectuate prin încălzirea acestora, pentru a determina compoziţia gazelor pe care le conţin, au detectat totodată molecule de apă, de sulf şi probabil perclorat format din oxigen şi clor. Însă niciun complex pe bază de carbon, necesar vieţii microbiene, nu a fost deocamdată descoperit.

 (Roverul Curiosity a descoperit pe Marte urme de carbon, un element esenţial pentru apariţia vieţii – în Monitorul de Botoşani, 04.12.2012)

 

A.    (24 de puncte)

1. Precizează, în câte un enunţ, următoarele elemente care privesc textul citat             4 puncte

·        Care este titlul textului dat?

·        Care este locul de muncă şi profesia lui Paul Mahaffy?

2. Transcrie, din text, două structuri care să precizeze substanţe descoperite pe Marte care ar putea fi semne ale existenţei vieţii.                                                                                 4 puncte

3. Precizează valoarea morfologică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate în text : acele, confirmare, unde, însă.                                                                                                   4 puncte

4. Precizează funcţia sintactică cuvintelor subliniate din fragmentul: Roverul Curiosity a detectat un element organic simplu - carbon - în solul planetei Marte.                        4 puncte     

5. Notează litera corespunzătoare răspunsului corect pentru următoare cerinţă.           4 puncte

În penultima frază a textului citat există a) patru propoziţii;

                                                                 b) trei propoziţii;

                                                                 c) două propoziţii.

6. Transcrie, din primul alineat, două propoziţii coordonate prin joncţiune.                4 puncte

 

B.     (12 puncte)

Redactează un text de 10-15 rânduri, în care să-ţi exprimi opinia în legătură cu existenţa unor forme de viaţă extraterestre în Univers. În compunerea ta trebuie :

-          să-ţi exprimi opinia în legătură existenţa/inexistenţa unor forme de viaţă extraterestre în Univers; (4 puncte)

-          să  dezvolţi două argumente prin care să-ţi susţii opinia, pornind şi de la textul citat; (4 puncte)

-          să ai o structură adecvată tipului de text şi cerinţei formulate; (2 puncte)

-          să respecţi limita minimă de spaţiu indicată; (2 puncte)

 

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

            Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări : unitatea compoziţiei – 1p.; coerenţa textului – 2p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2p.; ortografia – 3p.; punctuaţia – 2p.; aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea – 2p.

FIŞA 8

11.01.2014 05:16

Citeşte cu atenţie textul următor:

     ,, Toamnă! Pădurea fumegă. Negurile se lasă perdeluind zările. Păsările se rotesc în înalt, se deşiră, iar se strâng şi iar se răresc, apoi îşi aleg călăuzele, le pun în frunte, şi-n vârf de săgeată călătoresc. Se ridică stolul sus-sus, pe apa albastră a cerului, şi lin, ca împinse de un dor tainic, vâslesc, se şterg, din zarea plaiurilor noastre.

       Încotro?

       În nopţile reci de toamnă, văzduhul parcă freamătă. O lume ciudată pare că prinde fiinţă sub stele; noiane de frunze desprinse pare că sunt purtate de vânturi; umbre se strecoară rătăcite; ţipete răsar şi se sting; chemări de călăuzire umplu largul cuprinsului. Sunt păsările călătoare. Şi cu ele parcă iau ceva din sufletul nostru, în ochii lor parcă fură soare, pe aripile lor parcă duc primăvara. ”

                                                                                        (Emil Gârleanu, Nedespărţite!...)

 

Subiectul I ( 48 de puncte )

Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

  1. Menţionează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al următoarelor cuvinte: perdeluind, ciudată, lume. 6 puncte
  2. Identifică în textul dat un diftong, un triftong şi un hiat. 6 puncte
  3. Explică cum s-au format următoarele cuvinte: perdeluind, nopţile, primăvara. 6 puncte
  4. Realizează pe rând trei enunţuri în care cuvântul înalt să fie adjectiv, substantiv, adverb. 6 puncte
  5. Găseşte trei sensuri ale cuvântului polisemantic a ridica. 6 puncte
  6. Realizează două propoziţii din care să rezulte omonimia cuvântului călătoare. 6 puncte
  7. Rescrie următoarele enunţuri corectând pleonasmele: 6 puncte

a)      Protagoniştii principali ai filmului Pretty Woman sunt actorii Julia Roberts şi Richard Gere.

b)      Prin mijloacele mass – media aflăm ştirile cele mai importante.

c)      Sportivul a lansat un atac inofensiv asupra adversarului concurent.

  1. Subliniază paronimul corect în exemplele următoare:

a)      Temporal / temporar ea va locui la noi.

b)      Tot ceea ce am făcut pentru tine e de prinos / prisos dacă nu exersezi.

c)      Ecuador / Ecuator este un stat situat în America de Sus.

6 puncte

Subiectul II ( 30 de puncte )

Realizează o compunere la alegere de 10 -15 rânduri în care să utilizezi două neologisme, două regionalisme, două arhaisme, doi termeni argotici şi două tautologii.

În compunerea ta trebuie:

- să alegi un titlu potrivit compunerii tale;

-să te înscrii în limitele de spaţiu indicate;

- să respecţi normele limbii literare (normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie).

Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (respectarea normelor de ortografie, de

punctuaţie şi de exprimare, respectarea limitelor de spaţiu indicate).

 

 

FIŞA 7 - FONETICĂ

11.01.2014 05:02

 

 

1. Identifică seria în care i e numai vocală:

a. voi, iluzionist, cei, mergi;

b. fioros, chiuvetă, ecografie, viitor;

c. străin, reiese, diseară, epuizat;

d. tablagiu, concesiona, oişte, oiţă.

 

2. Identifică seria în care niciun cuvânt nu conţine nicio semivocală:

a. voiosie, stelar, întreit, auriu;

b. mioară, înscriere, manoperă, piaţetă;

c. imixtiune, miopie, minuţios, geografie;

d. linie, liman, notoriu, mineralier.

 

3. Litera i este semivocală în toate cuvintele din seria:

a. iar, iarbă, fiasco, igienă;

b. iarnă, funcţionar, înapoi, şifonier;

c. mai, miere, canion, ploaie;

d. iată, machiaj, aghiotant, lăncier.

 

4. Litera x se pronunţă gz în toate cuvintele din seria:

a. exod, exil, exagerat, exuberant;

b. exala, exulta, exalta, exotic;

c. exercita, exod, exil, exaspera;

d. examina, execrabil, exact, exigent

 

5. Litera x nu se pronunţă gz în cuvintele din seria:

a. exerciţiu, exprima, existentă, elixir;

b. excelenţă, taxi, axiomă, expunere;

c. xilofon, exercita, exagera, exigent;

d. explicaţie, executa, existenţă, extaz.

 

6. Precizează numărul semivocalelor din cuvântul Georgianei:

a. una;

b. două;

c. trei;

d. patru.

7. În cuvintele viu, seu, ierni, lui, semivocalele sunt, în ordine:

a. u, u, i, i;

b. u, u, i, u;

c. i, e, i, u;

d. u, e, e, u.

8. Precizează câte cuvinte din seria următoare nu se pronunţă cum se

scriu: alura, tul, bleu, pasteuriza, milady:

a. toate;

b. niciunul;

c. primele patru;

d. numai al patrulea.

9. Există diftongi în toate cuvintele din seria:

a. fiică, traumatism, cernoziom, gheizer;

b. acuarelă, infailibil, autumnal, prieteni;

c. cercei, ghiocei, funcţionar, aghiotant;

d. ciuperci, ghiozdan, ghiulea, ceară

LA MULŢI ANI!

31.12.2013 18:42

Un gând de lumină pentru clasa a VIII-a B! Să aveţi cel mai încântător an şi multă încredere în voi înşivă! Sunteţi minunaţi, meritaţi ce este mai bun! 

FIŞA 7- EXERCIŢII INTERJECŢIA

27.12.2013 10:19

1.      Completaţi spaţiile punctate:

·         Interjecţia este partea de vorbire flexibilă care exprimă……………………………………

………………………………………………………………………………………………………

·         Interjecţii simple sunt următoarele:………………………………………………………

·         Interjecţii compuse sunt următoarele:……………………………………………………

·         Semnele de punctuaţie care se folosesc după interjecţie sunt:……………………și………

……………………………

2.      Screţi interjecţiile de la care s-au format verbele:

 

a bocăni

a ciocăni

a cotcodăci

a hămăi

a piui

a pleoscăi

a pocni

 

 

3.      Din următorul șir de interjecţii subliniaţi interjecţiile onomatopee.

Măi, cip-cirip!, vai, bâzz, uf, pit-palac!

4.      Treceţi în tabelul de mai jos propoziţiile potrivite pentru fiecare funcţie sintactică a interjecţiei:

Funcţiile sintactice

Exemple

Complement circumstanţial de mod

 

 

 

 

Predicat verbal

 

 

 

 

Nume predicativ

 

Atribut

 

Complement direct

 

Fără funcţie sintactică

 

 

·         Atunci eu, zbârr! cu piatra!

·         E vai de animalele pădurii!

·         Mergea pâș, pâș.

·         Tu auzi hăi, hăi și nu vezi pe nimeni.

·         “ Şi odată pornesc ei, teleap, teleap, teleap.” (Ion Creangă)

·         La a patra măsură, șeful strigă chemarea: hăp-șa!

·         Hai cu mine!

·         Brrr, ce frig e afară!

 

 

5.      Se dau textele:

 

·         “-Ia ascultaţi  măi Da de când aţi pus voi stăpânire pe mine ? ( Ion Creangă)

·          “-Măi Zaharie nu mai ai tu vreo poștă de cele pe undeva?

-Nu bre răspunse Zaharia și mai încet. (Ion Creangă)

·         “ Mă uitai la dânsul, la pachet și-i poruncii cu glasul năbușit:

-Hai du-te ! “ (Em. Gârleanu)

·         -Hai că este târziu, îmi spuse mama.

·          Hai la noi!

·         “-Ia să-mi facă Nică Oșlobanu încredinţarea, zise părintele Duhu. (Ion Creangă)

 

 

Se cere:

a.       Subliniaţi interjecţiile din textile de mai jos.

b.      Puneţi semnele de punctuaţie (virgule sau semnul exclamării) acolo unde este cazul.

 

6.      Alcătuiţi un dialog de 10-15 rânduri în care să folosiţi următoarele interjecţii: Ha-ha-ha! , na, bre, aoleo, ham-ham, zbârrrr, măi.

Fişa 6 - exerciţii interjecţie

27.12.2013 09:45

1.      

a.      Alcătuiţi două enunţuri în care de să fie, pe rând, interjecţie şi conjuncţie.

b.      Alcătuiţi două enunţuri în care a să fie, pe rând, interjecţie şi prepoziţie.

c.      Alcătuiţi două enunţuri în care i să fie, pe rând, interjecţie şi pronume personal.

d.      Alcătuiţi două enunţuri în care of să fie, pe rând, interjecţie şi substantiv comun.

e.      Alcătuiţi două enunţuri în care o să fie, pe rând, interjecţie şi articol nehotărât.

f.        Alcătuiţi două enunţuri în care să fie, pe rând, interjecţie şi pronume personal.

g.      Alcătuiţi două enunţuri în care să fie, pe rând, interjecţie şi verb predicativ.

h.      Alcătuiţi două enunţuri în care ia să fie, pe rând, interjecţie şi verb predicativ.

 

2. Subliniaţi interjecţiile din textele următoare şi arătaţi ce exprimă ele:

 

a) – Uf, că mult mai era de suit!

b) – N-o să aluneci cu el, mă?

c) – De, Jupâne, ştiu eu?!

d) – Haide odată, nu mai sta!

e) – Şi bâldâbâc, căzu în baltă.

 

3. Arătaţi funcţia sintactică a interjecţiilor din enunţurile următoare:

 

a) Calul ţâşti în lături, sare de doi stânjeni. (sări repede)

b) E vai de cei învinşi.

c) Pupăza zbrr! pe-o dugheană. (zboară).

 

      4. Alcătuiţi enunţuri în care să fie folosite interjecţii pentru:

 

 - a exprima necesitatea de tăcere (st!)

 - a face atent pe cineva (hei! măi!)

 - a exprima mulţumirea (a, ei, deh).

 

5. Alcătuieşte enunţuri în care următoarele interjecţii să îndeplinească funcţia sintactică de predicat verbal: iată!, ţuşti!, zdronc!, hai!

 

FIŞA 5 - Interjecţia

27.12.2013 09:36

 

 Interjecţia este o parte de vorbire neflexibilă care exprimă, prin sunete articulate, senzaţii, stări sufleteşti, manifestări de voinţă ale vorbitorului sau imită sunete şi zgomote din natură.

 

Clasificarea interjecţiilor

1. După structură şi din punctul de vedere al originii lor, interjecţiile se grupează în următoarele clase:

● interjecţii primare (simple): ah!, aoleu!, of!, vai!, bre!, poc!, bravo!, halal!, adio! etc.

● interjecţii compuse: cioc-boc!, hodoronc-tronc!, tic-tac!, trosc-pleosc!, treanca-fleanca!, tura-vura! etc.

● interjecţii formate din alte părţi de vorbire sau din grupuri de cuvinte prin conversiune: Doamne!, Poftim!, Ca să vezi!, Doamne fereşte!, Ajutor! etc.

2. După semnificaţia lor, interjecţiile sunt de trei feluri:

● interjecţii cu valoare emotivă (exprimă senzaţii sau sentimente): a!, ah!, aoleu!, aş!, brr!, bravo!, ehe!, halal!, hm!, oho!, of!, poftim!, ura!, vai!, zău! etc.

● interjecţii care exprimă un act de voinţă sau servesc ca mijloc de adresare: ajutor!, aho!, alo!, bre!, cea!, cuţu-cuţu!, haide!, hăis!, ho!, iată!, măi!, pst!, ptru!, pui-pui!, stop!, zât! etc.

● interjecţii imitative sau onomatopee (reprezintă reproducerea aproximativă a sunetelor din lumea înconjurătoare): bang!, bâz!, boc!, bâldâbâc!, buf!, cirip!, cotcodac!, cucu!, cucurigu!, gogâlţ!, ham!, haţ!, hor!, mârr!, piu!, pleosc!, trosc!, zdup!, zvâr! etc.

Cele mai multe interjecţii cu valoare emotivă sunt polisemantice. Ele îşi precizează sensul doar în cadrul contextelor în care apar.

 

Întrebuinţarea interjecţiilor

După rolul lor, se disting următoarele tipuri de interjecţii:

a) interjecţii care alcătuiesc propoziţii neanalizabile. Ele se folosesc fără a realiza relaţii cu celelalte părţi ale propoziţiei: Vai, mă doare! Ura, am învins! Sfinte Dumnezeule, ce-ai păţit?

b) interjecţie care îndeplinesc funcţia unei părţi de propoziţie. Aceste interjecţii se încadrează în structura sintactică a propoziţiei îndeplinind următoarele funcţii sintactice:

● subiect: Din desiş se auzea mor-mor-mor!

● predicat: Hai la culcare! El atunci trosc! una la ceafă!

● nume predicativ: Era vai de capul lor!

● complement direct: Am auzit trosc! şi puntea s-a rupt în două.

● complement circumstanţial de mod: Bătea cioccioc! la fereastră.

● complement instrumental: Avea o haină căptuşită cu aoleu!

 

www.miculprint.eu

23.12.2013 21:24

Intraţi pe www.miculprint.eu, vă faceţi cont!

 

Alegeţi planeta mov pentru subordonate! Alegeţi satelitul pentru comunicare în limba română! Intraţi pe acţiunile de pe steluţă! Aveţi exerciţii la subiectivă! Navigaţi printre planete! Călătorie plăcută!

Alegeţi planeta roşie pentru părţile de vorbire! Spor la gândire şi vacanţă plăcută!

CRĂCIUN FERICIT ALĂTURI DE CEI DRAGI SUFLETELOR VOASTRE!

 

 

 

 

 

 

<< 1 | 2 | 3 >>

Blog

FIŞA 18

02.02.2014 14:21
FIŞĂ DE LUCRU 1.      Indică funcţia sintactică, valoarea morfologică şi cazul cuvintelor marcate în enunţurile:   Funcţie sintactică Valoare...

FIŞA 17

02.02.2014 14:12
ADJECTIVUL    Adjectivul exprimă însușirea unui obiect. Determină și însoțește un substantiv și are forme diferite după genul și numărul substantivului.   Copac...

FIŞA 16

26.01.2014 08:50
Fişă de lucru   1.      Precizeaza felurile pronumelor si adj. pron. din urmatoarele exemple, cazurile si fct. sintactice: a.       Abia ti-ai intins mana si sare ivarul de la usa! b.      Ca o vrea… spre a...

FIŞA 15

26.01.2014 08:47
Numeralul   Numeralul este partea de vorbire flexibilă care are înteles lexical deplin şi exprimă un număr sau ordinea numerică a obiectelor.   Numeralul după structură  poate fi: a) numerale simple: doi, cinci, zece, suta,...

FIŞA 14

26.01.2014 08:30
Se dau frazele:   ® ”Să scrii înseamnă să sporeşti cu o perlă colierul ce este purtat de oamenii înţelepţi.”   ® ”Slabiciunea pe care o resimt în sufletul meu nu influenţează părerile pe care se cuvine să le fac să rămână cum au fost cândva.”   ® „Lumea aceasta nu e cum am dori noi,...

FIŞA 13

26.01.2014 08:27
FIŞĂ DE LUCRU   Citiţi cu atenţie frazele şi precizaţi felul propoziţiilor: Îmi vine să-mi iau lumea-n cap Desigur că-i treceau prin minte cuvintele pe care eu le auzeam desluşit Fără îndoială  că aş fi preferat truda, nesomnul şi nemulţumirea … “ Să treacă pe deasupra casei…e prea...

FIŞA 12

22.01.2014 22:12
Se dă textul:   “Cine râde de toată lumea ajunge să fie el de râsul lumii”.   I. Subliniaţi predicatele, delimitaţi propoziţiile şi alcătuiţi schema frazei;   II. Alcătuiţi trei propoziţii în care cuvântul arde să aibă sens figurat;   III. Indicaţi variantele corecte ale...

FIŞA 11

22.01.2014 21:51
  1. Înlocuiţi punctele cu propoziţiile subordonate potrivite şi precizaţi felul acestora:      a) Este dificil să...............................................      b) Li se pare...

FIŞA 10

22.01.2014 21:43
Fişă de lucru   Analizează atributele din versurile eminesciene, după modelul...

SUBIECT OLIMPIADA

22.01.2014 14:25
Ministerul Educaţiei Naţionale   Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română    Clasa a VIII-a     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Punctajul maxim este  de 120 de puncte.   Timpul efectiv de...
1 | 2 | 3 >>

Tag-uri

Lista de tag-uri este goală.

Blog

FIŞA 18

02.02.2014 14:21
FIŞĂ DE LUCRU 1.      Indică funcţia sintactică, valoarea morfologică şi cazul cuvintelor marcate în enunţurile:   Funcţie sintactică Valoare...

FIŞA 17

02.02.2014 14:12
ADJECTIVUL    Adjectivul exprimă însușirea unui obiect. Determină și însoțește un substantiv și are forme diferite după genul și numărul substantivului.   Copac...

FIŞA 16

26.01.2014 08:50
Fişă de lucru   1.      Precizeaza felurile pronumelor si adj. pron. din urmatoarele exemple, cazurile si fct. sintactice: a.       Abia ti-ai intins mana si sare ivarul de la usa! b.      Ca o vrea… spre a...

FIŞA 15

26.01.2014 08:47
Numeralul   Numeralul este partea de vorbire flexibilă care are înteles lexical deplin şi exprimă un număr sau ordinea numerică a obiectelor.   Numeralul după structură  poate fi: a) numerale simple: doi, cinci, zece, suta,...

FIŞA 14

26.01.2014 08:30
Se dau frazele:   ® ”Să scrii înseamnă să sporeşti cu o perlă colierul ce este purtat de oamenii înţelepţi.”   ® ”Slabiciunea pe care o resimt în sufletul meu nu influenţează părerile pe care se cuvine să le fac să rămână cum au fost cândva.”   ® „Lumea aceasta nu e cum am dori noi,...

FIŞA 13

26.01.2014 08:27
FIŞĂ DE LUCRU   Citiţi cu atenţie frazele şi precizaţi felul propoziţiilor: Îmi vine să-mi iau lumea-n cap Desigur că-i treceau prin minte cuvintele pe care eu le auzeam desluşit Fără îndoială  că aş fi preferat truda, nesomnul şi nemulţumirea … “ Să treacă pe deasupra casei…e prea...

FIŞA 12

22.01.2014 22:12
Se dă textul:   “Cine râde de toată lumea ajunge să fie el de râsul lumii”.   I. Subliniaţi predicatele, delimitaţi propoziţiile şi alcătuiţi schema frazei;   II. Alcătuiţi trei propoziţii în care cuvântul arde să aibă sens figurat;   III. Indicaţi variantele corecte ale...

FIŞA 11

22.01.2014 21:51
  1. Înlocuiţi punctele cu propoziţiile subordonate potrivite şi precizaţi felul acestora:      a) Este dificil să...............................................      b) Li se pare...

FIŞA 10

22.01.2014 21:43
Fişă de lucru   Analizează atributele din versurile eminesciene, după modelul...

SUBIECT OLIMPIADA

22.01.2014 14:25
Ministerul Educaţiei Naţionale   Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română    Clasa a VIII-a     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Punctajul maxim este  de 120 de puncte.   Timpul efectiv de...
1 | 2 | 3 >>