FIŞA 9

11.01.2014 05:28

                                         

 Subiectul I  (42 de puncte)

     Citeşte cu atenţie textul de mai jos :

   Vino-n codru la izvorul

    Care tremură pe prund,

    Unde prispa cea de brazde

    Crengi plecate o ascund.

                    

    Şi în braţele-mi întinse          

    Să alergi, pe piept să-mi cazi,

    Să-ţi desprind din creştet vălul,

    Să-l ridic de pe obraz.

 

     Pe genunchii mei şedea-vei,

10 Vom fi singuri-singurei,

     Iar în păr înfiorate

     Or să-ţi cadă flori de tei.

     Fruntea albă-n părul galben

     Pe-al meu braţ încet s-o culci

    Lăsând pradă gurii mele

     Ale tale buze dulci.

 

     Vom visa un vis ferice,

     Îngâna-ne-vor c-un cânt

     Singuratice izvoare,

   Blânda batere de vânt;

 

     Adormit de armonia

     Codrului bătut de gânduri,

     Flori de tei deasupra noastră

     Or să cadă rânduri-rânduri.

              (Mihai Eminescu, Dorinţa)

 

             

     A. Scrie, pe foaia de teză, răspunsul la fiecare din cerinţele de mai jos :

1. Transcrie, din text, un cuvânt derivat, un compus şi unul format prin conversiune.  6 puncte

2. Explică rolul cratimei în structura : „albă-n”                                                              6 puncte

3. Transcrie din text două figuri de stil diferite. Numeşte-le.                                         6 puncte

4. Transcrie un vers în care se pot identifica mărci ale eului liric .                                6 puncte

5. Explică, în minimum 5 rânduri, semnificaţia titlului poeziei .                                   6 puncte

    

     B. (12 puncte)

     Argumentează, într-o compunere de 10-15 rânduri, că poezia „Dorinţa” de Mihai Eminescu aparţine genului liric. În compunerea ta trebuie:

-          să precizezi şi să ilustrezi două dintre caracteristicile genului liric identificate în text; (4 puncte)

-          să explici semnificaţia a două mijloace/procedee artistice folosite în conturarea ideii poetice; (4 puncte)

-          să ai o structură adecvată tipului de text şi cerinţei formulate; (2 puncte)

-          să respecţi limita minimă de spaţiu indicată; (2 puncte)

 

Subiectul al II-lea  (36 de puncte)           

Citeşte cu atenţie textul următor:

            Roverul Curiosity a detectat un element organic simplu - carbon - în solul planetei Marte, însă cercetătorii de la NASA nu au aflat deocamdată dacă acele molecule provin într-adevăr de pe planeta roşie, unde niciun element organic complex, esenţial pentru viaţa microbiană, nu a fost încă descoperit.

            ,,Una dintre substanţele pe care instrumentul SAM (Sample Analysis on Mars) le-a testat este un compus organic pe bază de carbon, care ar putea fi unul dintre ingredientele vieţii”, a declarat Paul Mahaffy, de la Centrul Goddard al NASA. Acest cercetător implicat în misiunea spaţială Curiosity a făcut aceste dezvăluiri în cadrul conferinţei anuale organizate de American Geophysical Union la San Francisco.

            Totuşi, a adăugat el, ,,în acest stadiu, nu avem nicio confirmare a materialelor organice pe Marte”. ,,Vom continua să cercetăm zone mai diverse din craterul Gale”, unde roverul Curiosity a coborât pe Marte, pe 6 august, a adăugat savantul american.

            Analizele eşantioanelor de nisip marţian, efectuate prin încălzirea acestora, pentru a determina compoziţia gazelor pe care le conţin, au detectat totodată molecule de apă, de sulf şi probabil perclorat format din oxigen şi clor. Însă niciun complex pe bază de carbon, necesar vieţii microbiene, nu a fost deocamdată descoperit.

 (Roverul Curiosity a descoperit pe Marte urme de carbon, un element esenţial pentru apariţia vieţii – în Monitorul de Botoşani, 04.12.2012)

 

A.    (24 de puncte)

1. Precizează, în câte un enunţ, următoarele elemente care privesc textul citat             4 puncte

·        Care este titlul textului dat?

·        Care este locul de muncă şi profesia lui Paul Mahaffy?

2. Transcrie, din text, două structuri care să precizeze substanţe descoperite pe Marte care ar putea fi semne ale existenţei vieţii.                                                                                 4 puncte

3. Precizează valoarea morfologică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate în text : acele, confirmare, unde, însă.                                                                                                   4 puncte

4. Precizează funcţia sintactică cuvintelor subliniate din fragmentul: Roverul Curiosity a detectat un element organic simplu - carbon - în solul planetei Marte.                        4 puncte     

5. Notează litera corespunzătoare răspunsului corect pentru următoare cerinţă.           4 puncte

În penultima frază a textului citat există a) patru propoziţii;

                                                                 b) trei propoziţii;

                                                                 c) două propoziţii.

6. Transcrie, din primul alineat, două propoziţii coordonate prin joncţiune.                4 puncte

 

B.     (12 puncte)

Redactează un text de 10-15 rânduri, în care să-ţi exprimi opinia în legătură cu existenţa unor forme de viaţă extraterestre în Univers. În compunerea ta trebuie :

-          să-ţi exprimi opinia în legătură existenţa/inexistenţa unor forme de viaţă extraterestre în Univers; (4 puncte)

-          să  dezvolţi două argumente prin care să-ţi susţii opinia, pornind şi de la textul citat; (4 puncte)

-          să ai o structură adecvată tipului de text şi cerinţei formulate; (2 puncte)

-          să respecţi limita minimă de spaţiu indicată; (2 puncte)

 

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

            Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări : unitatea compoziţiei – 1p.; coerenţa textului – 2p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2p.; ortografia – 3p.; punctuaţia – 2p.; aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea – 2p.