SUBIECT OLIMPIADA
22.01.2014 14:25
Ministerul Educaţiei Naţionale
Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română
Clasa a VIII-a
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Punctajul maxim este
de 120 de puncte.
Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.
Citeşte cu atenţie cele două texte de mai jos, pentru a rezolva cerinţele:
A. Iubeşti– când ulciorul de-aramă
se umple pe rând, de la sine
aproape, de flori şi de toamnă,
de foc, de-anotimpul din vine.
Iubeşti – când suavă icoana
ce-ţi faci în durere prin veac
o ţii înrămată ca-n rana
străvechiului verde copac.
Iubeşti – când sub timpuri prin sumbre
vâltori, unde nu ajung sorii,
te-avânţi să culegi printre umbre
bălaiul surâs al comorii.
Iubeşti – când simţiri se deşteaptă
că-n lume doar inima este,
că-n drumuri la capăt te-aşteaptă
nu moartea, ci altă poveste.
Iubeşti – când întreaga făptură,
cu schimbul, odihnă, furtună
îţi este-n aceeaşi măsură
şi lavă pătrunsă de lună.
( Lucian Blaga- Iubire )
B. De-abia plecaseşi. Te-am rugat să pleci.
Te urmăream de-a lungul molatecii poteci
Pân-ai pierit, la capăt, prin trifoi.
Nu te-ai uitat o dată înapoi!
Ţi-aş fi făcut un semn, după plecare,
Dar ce-i un semn de umbră-n depărtare?
Voiam să pleci, voiam şi să rămâi.
Ai ascultat de gândul cel dintâi.
Nu te oprise gândul fără glas.
De ce-ai plecat? De ce-ai mai fi rămas?
( Tudor Arghezi- De-abia plecaseşi )
SUBIECTUL I - Lectura (80 de puncte)
a. Înţelegerea textului (16 puncte)
1. Selectează, din fiecare poezie, câte două procedee artistice diferite şi numeşte-le corespunzător.
4 puncte
2. Prezintă comparativ, în aproximativ 10 rânduri, rolul elementelor de prozodie identificate în textele
citate. 12 puncte
b. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
Într-o compunere de 20-25 de rânduri, prezintă particularităţile unei creaţii lirice, utilizând pentru
exemplificare secvenţe din ambele texte propuse.
c. Scriere imaginativă (25 de puncte)
Valorificând mesajul fiecărei poezii, scrie o compunere reflexivă de cel puţin 25 de rânduri, în care să
utilizezi următoarele secvenţe din textele-suport: suavă icoana, molatecii poteci, bălaiul surâs, gândul
fără glas, lavă pătrunsă de lună.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
propunerea unui titlu sugestiv;
respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii;
utilizarea a cel puţin două moduri de expunere;
introducerea în compunere a tuturor structurilor indicate;
viziunea originală asupra temei propuse.
REDACTARE (pentru ambele compuneri – b şi c: 14 puncte)
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere: respectarea regulilor de
ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat tipului de compunere
indicat, respectarea limitelor de spaţiu.
SUBIECTUL al II-lea - Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
1. Explică rolul cratimei în următoarele structuri: de-aramă (textul A.), umbră-n (textul B.). 4 puncte
2. Selectează, din ambele texte, trei cuvinte formate prin mijloace diferite de îmbogăţire a vocabularului.
(6 puncte)
SUBIECTUL al III-lea - Elemente de construcţie a comunicării (20 de puncte)
1. Indică sinonime contextuale pentru cuvintele subliniate în cele două texte. 6 puncte
2. Precizează valoarea morfologică şi funcţia sintactică, în fiecare situaţie: îţi este-n aceeaşi măsură/ şi
lavă pătrunsă de lună (textul A.); Ai ascultat de gândul cel dintâi (textul B.) 6 puncte
3. Construieşte o frază în care să existe o propoziţie subordonată subiectivă şi o propoziţie subordonată
predicativă, având ca regent verbul a fi. 8 puncte