SUBIECT OLIMPIADA

22.01.2014 14:25
Ministerul Educaţiei Naţionale
 
Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română 
 
Clasa a VIII-a 
 
 Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Punctajul maxim este 
de 120 de puncte. 
 Timpul efectiv de lucru este de 3 ore. 
Citeşte cu atenţie cele două texte de mai jos, pentru a rezolva cerinţele: 
 
 
A. Iubeşti– când ulciorul de-aramă 
se umple pe rând, de la sine 
aproape, de flori şi de toamnă, 
de foc, de-anotimpul din vine. 
 
Iubeşti – când suavă icoana 
ce-ţi faci în durere prin veac 
o ţii înrămată ca-n rana 
străvechiului verde copac. 
 
Iubeşti – când sub timpuri prin sumbre 
vâltori, unde nu ajung sorii, 
te-avânţi să culegi printre umbre 
bălaiul surâs al comorii. 
 
Iubeşti – când simţiri se deşteaptă 
că-n lume doar inima este, 
că-n drumuri la capăt te-aşteaptă 
nu moartea, ci altă poveste. 
 
Iubeşti – când întreaga făptură, 
cu schimbul, odihnă, furtună 
îţi este-n aceeaşi măsură 
şi lavă pătrunsă de lună. 
 
 ( Lucian Blaga- Iubire ) 
 
 
B. De-abia plecaseşi. Te-am rugat să pleci. 
 Te urmăream de-a lungul molatecii poteci 
 Pân-ai pierit, la capăt, prin trifoi. 
 Nu te-ai uitat o dată înapoi! 
 
 Ţi-aş fi făcut un semn, după plecare, 
 Dar ce-i un semn de umbră-n depărtare? 
 
 Voiam să pleci, voiam şi să rămâi. 
 Ai ascultat de gândul cel dintâi. 
 Nu te oprise gândul fără glas. 
 De ce-ai plecat? De ce-ai mai fi rămas? 
 
 ( Tudor Arghezi- De-abia plecaseşi ) 
 
 
 
  
 
SUBIECTUL I - Lectura (80 de puncte) 
 
a. Înţelegerea textului (16 puncte) 
1. Selectează, din fiecare poezie, câte două procedee artistice diferite şi numeşte-le corespunzător. 
 4 puncte 
2. Prezintă comparativ, în aproximativ 10 rânduri, rolul elementelor de prozodie identificate în textele 
citate. 12 puncte 
 
b. Scriere despre textul literar (25 de puncte) 
 Într-o compunere de 20-25 de rânduri, prezintă particularităţile unei creaţii lirice, utilizând pentru 
exemplificare secvenţe din ambele texte propuse. 
 
c. Scriere imaginativă (25 de puncte) 
 Valorificând mesajul fiecărei poezii, scrie o compunere reflexivă de cel puţin 25 de rânduri, în care să 
utilizezi următoarele secvenţe din textele-suport: suavă icoana, molatecii poteci, bălaiul surâs, gândul 
fără glas, lavă pătrunsă de lună. 
 
 Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere: 
 propunerea unui titlu sugestiv; 
 respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii; 
 utilizarea a cel puţin două moduri de expunere; 
 introducerea în compunere a tuturor structurilor indicate; 
 viziunea originală asupra temei propuse. 
 
 
REDACTARE (pentru ambele compuneri – b şi c: 14 puncte) 
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere: respectarea regulilor de 
ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat tipului de compunere 
indicat, respectarea limitelor de spaţiu. 
 
SUBIECTUL al II-lea - Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte) 
1. Explică rolul cratimei în următoarele structuri: de-aramă (textul A.), umbră-n (textul B.). 4 puncte 
2. Selectează, din ambele texte, trei cuvinte formate prin mijloace diferite de îmbogăţire a vocabularului. 
(6 puncte) 
 
SUBIECTUL al III-lea - Elemente de construcţie a comunicării (20 de puncte) 
1. Indică sinonime contextuale pentru cuvintele subliniate în cele două texte. 6 puncte 
2. Precizează valoarea morfologică şi funcţia sintactică, în fiecare situaţie: îţi este-n aceeaşi măsură/ şi 
lavă pătrunsă de lună (textul A.); Ai ascultat de gândul cel dintâi (textul B.) 6 puncte 
3. Construieşte o frază în care să existe o propoziţie subordonată subiectivă şi o propoziţie subordonată 
predicativă, având ca regent verbul a fi. 8 puncte